Archiwum styczeń 2016, strona 1


Dieta
Autor: mózgi3
Tagi: dieta  
24 stycznia 2016, 17:59


Pamiętam o witaminach!

Najszybszą zmianą, jaką możemy wprowadzić w diecie jest uzupełnienie niedoborów witamin. Mózg potrzebuje witamin z grupy B, a szczególnie witaminy B6 i B12, do wielu funkcji umysłowych. Powszechnie wiadomo, że witamina C pomaga wzmacniać odporność organizmu, ale również powoduje:

przyspiesza odtruwanie organizmu,

     

pomnażanie ilości witaminy E,

niweluje bezsenność,

i wiele innych pozytywnych funkcji.

  

Możemy oczywiście przyjmować inne suplementy, jak na przykład oleje rybne bogate w tłuszcze, z których jest zbudowany mózg.

Dodaj do diety jedzenie przyjazne dla mózgu

Jabłka

Awokado

Banany

Jagody

Zielone warzywa np. brokuły, szpinak, kapusta

Jajka

Olej z lnu

Łosoś

Każdy z tych pokarmów ma inne oddziaływanie, więc ważne, abyśmy jedli je różnorodnie.


Tak niewiele potrzeba, aby wzmocnić nasz mózg! Wystarczy, że zamienimy paluszki, chipsy i inne przekąski na zdrowe orzechy czy słonecznik. Nasz mózg będzie naprawdę wdzięczny, zapamiętując szybciej i na dłużej.


Warto zadbać o siebie podczas wzmożonego wysiłku intelektualnego, ograniczając spożycie kawy, napojów energetycznych i słodyczy, a zamiast nich wprowadzić do diety owoce, warzywa i zbilansowane, regularne posiłki. Taka zmiana przyzwyczajeń będzie miała długotrwały, pozytywny wpływ na nasze samopoczucie, pamięć i zdolność koncentracji.

Zamień coca-colę na wodę

Napoje gazowane tego typu to prawdziwe bomby z cukru.

Po takim bombardowaniu następuje gwałtowne wahanie i spadek poziomu cukru we krwi, co daje uczucie zmęczenia, brak koncentracji i obniżenie zdolności poznawczych, co oznacza, że uczymy się wolniej i pamiętamy mniej.

Jeśli chcesz uczyć się szybciej i pamiętać więcej to:

jedz częściej (5 mniejszych posiłków pozwoli łatwiej utrzymać stały poziom cukru we krwi niż 3 duże)

pij wodę niegazowaną.

Dobrym sposobem na wyrobienie nawyku picia wody, jest posiadanie butelki wody zawsze pod ręką, np koło łóżka, przy biurku, w samochodzie, w kuchni i wszędzie tam, gdzie często przebywamy.

Czekolada pomaga zdać egzamin

W trakcie stresu na przykład przed egzaminem, ciało zużywa więcej cukru niż normalnie. Kostka czekolady zjedzona przed wejściem do sali działa jak turbodopalacz dla mózgu, gdyż błyskawicznie podnosi poziom cukru, dając mózgowi dodatkową energię.

Jedzenie czekolady w dużych ilościach jest nie wskazane, jednak kostka czekolady działa rewelacyjnie przed egzaminem, wystąpieniami czy w sytuacjach kryzysowych.

Wiecie z doświadczenia, że gdy jesteśmy głodni możemy się skupić tylko na jednym: myśleniu o jedzeniu. Dlatego śniadanie i w ogóle regularne jedzenie ma tak wielkie znaczenie podczas nauki.

Gdy jesteśmy odpowiednio najedzeni mamy większą koncentrację, lepiej myślimy i szybciej zapamiętujemy.

Mam nadzieję, że tych kilka prostych porad pomoże Wam urozmaicić swoją dietę na bardziej przyjazną dla mózgu. Dodaj kilka składników, które lubisz do posiłków i przekąsek, jedz śniadanie, pij wodę, żuj gumę, a przed wystąpieniami skuś się na kilka kostek czekolady.


Ja sama  staram się stosować do tych wszystkich  wymienionych  przeze mnie wskazówek i jak zauważyłam  zaczyna to działąć na mój organizym, nie jestem  taka ospała w trakcie ciężkich dni, mam więcej chęci-,,mocy'' do zrobienia różnych nawet najprostych rzeczy a przede wszystkim  poprawia się  pamięć i  praca mózgu...to takie na razie spostrzeżenia, które dały mi korzyść :)

E.SZ.                                                         

Instrukcja obsługi....
Autor: mózgi3
24 stycznia 2016, 17:37

 Konfucjusz powiedział:                                                                                                 

"Co usłyszę, zapomnę. Co zobaczę, zapamiętam. Co zrobię - zrozumiem"

 

Od dawna wiadomo, że nasz mózg to najlepszy twardy dysk dostępny na rynku :).

Posiada niemal nieograniczoną zdolność magazynowania i przetwarzania danych. 

By móc w pełni wykorzystać jego możliwości trzeba go poznać

i zrozumieć jak działa.

   Jak zapewne każdy z Was wie nasz mózg zbudowany jest

z dwóch półkul mózgowych. Każda z nich odpowiada za inne procesy myślowe. 

Lewa strona naszego mózgu często nazywana jest logiczną.

Odpowiada za myślenie logiczno-racjonalne, liczby, mowę itp.

Przetwarza dane w formie liter, cyfr, słów. Bez niej nie moglibyśmy mówić

i odbieralibyśmy jedynie bodźce smakowe, zapachowe, słuchowe i ruchowe.

Prawa półkula - kreatywna pomaga nam zrozumieć świat poprzez obrazy, wyobraźnię,

intuicję. Przetwarza informacje za pośrednictwem zmysłów. 

Dzięki niej mamy świadomość przestrzeni, rozpoznajemy twarze, wzory,

trafiamy do domu :)

 

W tradycyjnych systemach nauki                                                          

wykorzystywana jest jedynie lewa półkula, co często jest przyczyną

niepowodzeń w nauce. Efektywne metody pracy umysłowej

odwołują się do obu półkul jednocześnie.  Idea polega na zaangażowaniu całego mózgu 

dzięki czemu możemy więcej zrozumieć, zapamiętać, skuteczniej się uczyć, 

lepiej planować, a także tworzyć!

Im częściej obie półkule pracują jednocześnie, tym bardziej każda z nich korzysta

na tej współpracy, a proces zapamiętywania staje się łatwiejszy i przyjemniejszy. 

Jak uruchomić obie półkule?

Nic prostszego! Połącz naukę matematyki z muzyką sprawiającą Ci przyjemność,

przy nauce języków uruchom bioderka - taniec i wszelkie zjęcia ruchowe ułatwią Ci zadanie :)

Czy tak właśnie się uczysz? Nie? Może warto spróbować!

BR

KONCENTRACJA
Autor: mózgi3
21 stycznia 2016, 20:55

  

"KONCENTRACJA to zdolność do skupienia uwagi i energii naczynnościach ,które prowadzą do zakończenia zadania.Wymaga ona bycia w teraźniejszości, radzenia sobie z przeszkadzaczami zewnętrznymi oraz wewnętrznymi oraz szybkiego powrotu do zadania,gdy się rozproszyłeś"

Spokonie spokojnie to tylko tak groźnie brzmi  :-) plusem jest to ,że "koncentracja to zdolość skupienia" więc  każdy z nas  poprzez różnego rodzaju ćwiczenia może ją rozwinąć.Ja osobiście caly czas pracuje nad swoją koncentracją i czasami bardzo trudno mi to przychodzi ponieważ mieszkając w bloku  zawsze znajdzie się uprzejmy sąsiad ,który właśnie sobie przypomniał,że ma do wywiercenia  cztery otwory pod swoj nowo zakupiony wieszak na przykład :-)

KORZYŚCI  jakie osiągniesz dzięki rozwinięciu  umiejętności koncentracji to lepsza i szybsza nauka.Twoja nauka stanie się bardziej efektywna i wydajna a co za tym idzie ...?? zacznie wzrastać Twoja samoocena i poczucie własnej wartości ,a przy okazji zaoszczędzisz swój cenny czas.

 

JAK MOŻEMY WSPOMÓC NASZĄ KONCENTRACJĘ ??

Istnieje kilka ważnych czynników tj:

DIETA

Pierwszym z nich jest odpowiednia dieta i ilość wody wypijanej codziennie. Zaleca się wypijanie ok. 2l czystej wody dziennie. Natomiast jeżeli chodzi o dietę to powinna być bogata w warzywa, owce, ryby oraz produkty zawierające pełne ziarno.

KONDYCJA

Bardzo ważnym elementem wpływającym na naszą zdolność koncentracji jest nasza kondycja fizyczna. Wystarczą najprostsze ćwiczenia aerobowe, siłowe lub ćwiczenia takie jak np. joga. Ważne jest aby ćwiczyć systematycznie. Nawet niewielka aktywność fizyczna przed zadaniem wymagającym koncentracji znakomicie dotleni nasz mózg i ułatwi utrzymanie skupienia.

PRZERWY

Aby móc pozostać skoncentrowanym przez dłuższy okres czasu potrzebne są przerwy.
Najlepiej samemu zaobserwować jak długo jest się w stanie utrzymać skupienie na tym co się właśnie robi. Kiedy nasze myśli zaczynają ‚błądzić i uciekać’ od tego na czym powinny być skoncentrowane to lepiej zrobić sobie krótką przerwę, napić się wody lub zrobić parę ćwiczeń i dotlenić mózg.

SEN

Jest to kolejny bardzo ważny czynnik wpływający na naszą zdolność koncentracji. Bez odpowiedniej ilości przespanych godzin i odpowiedniej głębokości snu, nasz organizm nie jest w stanie się zregenerować a mózg dokonać asymilacji nowych informacji.

ĆWICZENIA POPRAWIAJĄCE KONCENTRACJE

Istnieje sporo metod i technik poprawy koncentracji. Postaram się skupić na tych, które uważam za najciekawsze i najbardziej efektywne.

WIZUALIZACJA

Pierwszą z nich jest wizualizacja czyli tworzenie i utrzymywanie przez krótki czas prostych obrazów w swojej głowie. Warto zacząć od wyobrażania sobie nieskomplikowanych przedmiotów, mogą to być np. owoce lub przedmioty użytku codziennego. Początkowo wystarczy jeżeli uda Ci się utrzymać taki obraz nawet przez kilka sekund. Wraz ze wzrostem doświadczenia warto wydłużać ten czas. Dobrze jeżeli twoja wizualizacja będzie wielozmysłowa. Postaraj się nie tylko zobaczyć swój obiekt ale również o ile to możliwe doświadczyć bogactwa innych zmysłów czyli dotyku, słuchu, smaku, węchu.

 

B.R

Dieta
Autor: mózgi3
Tagi: dieta  
21 stycznia 2016, 17:43

     

Dzisiaj chciałam poruszyć temat zdrowego odżywiania i zbilansowanej diety co wpływa pozytywnie na nasze procesy myślowe i lepsze samopoczucie.

Jednym z bardzo istotnych czynników, które wpływają na nasz umysł i pamięć jest, bez wątpienia, dieta. Temat ten jest wielokrotnie poruszany przez dietetyków i czasem trudno jest nam zdecydować, co powinniśmy jeść, a czego unikać – warto więc od nowa zapoznać się z tą tematyką, aby pomóc sobie przed egzaminem czy testem w sposób prosty i skuteczny – poprzez modyfikację diety i przestawienie się na zdrowe jedzenie.

Jak i ile jeść         

Podczas nauki, a w szczególności w czasie sesji, często zapominamy o regularnych posiłkach, które zastępujemy szybkimi i mało zdrowymi przekąskami (batoniki, chipsy, paluszki). Tymczasem przestrzeganie diety jest konieczne, aby nasz organizm mógł pracować w odpowiedni sposób. Najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest oczywiści  śniadanie. Wielu z nas  albo nie je go wcale, albo je bardzo późno, przez co organizm nie ma wystarczającej energii, żeby podołać nauce. Śniadanie powinno przede wszystkim energetyczne. Najbardziej sprawdzonym sposobem jest szybka w przygotowaniu owsianka, najlepiej z dodatkiem otrębów, żurawiny, orzechów i np. banana. Posiłek bardzo zdrowy i na tyle sycący, abyśmy dotrwali do drugiego śniadania na uczelni czy w pracy. Warto przygotować sobie kanapkę z ciemnego pieczywa z ulubionym twarożkiem i sałatą lub z szynką i pomidorem.

    

Z doświadczenia wiem, że jeśli nie przygotuję sobie wcześniej czegoś do jedzenia, zwykle kończy się na zjedzeniu czegoś słodkiego. Obiad powinien być również ważnym posiłkiem i na pewno powinien zawierać warzywa. Należy pamiętać, aby nie przesadzać z wielkością porcji, wg zasady lepiej zjeść mniej a częściej. Kolacja natomiast może być lżejsza – ważne jest, aby spożywać ją co najmniej dwie godziny przed pójściem spać. Ważniejsza od ilości spożywanego jedzenia jest regularność – nieregularne posiłki to wstęp do problemów z żołądkiem, zaburzeń koncentracji i pamięci oraz złego samopoczucia.

Co włączyć do jadłospisu

Aby wiedzieć, jak komponować posiłki, trzeba wiedzieć, które substancje wpływają pozytywnie na nasz mózg i zdolność do nauki.

Pamiętaj, myślisz tym, co zjadłeś!

Bez odpowiedniego” paliwa” nasze neurony będą słabo przewodziły impulsy nerwowe, a szybkość uczenia się spadnie ze względu na braki odpowiednich aminokwasów.

O witaminkach kolejnym razem :)

E.SZ.


 

 

Systematyczność...
Autor: mózgi3
20 stycznia 2016, 18:30

  SYSTEMATYCZNOŚĆ...

          Od momentu rozpoczęcia studiów staram się skupić i zmotywować do nauki aby udowodnić sobie że jestem w stanie osiągnąć swój cel, którym jest ukończenie studiów z możliwie jak najlepszym wynikiem. Moim atutem jest silna motywacja oraz fakt że nigdy się nie poddaję. I właśnie upór i determinacja doprowadziły mnie do systematyczności. To właśnie ona zawsze pomagała  mi z powodzeniem dążyć do wyznaczonego celu. Dlatego też moim praktycznym działaniem nad poprawą efektywności uczenia jest właśnie systematyczność w nauce. Staram się powtarzać mate­riał z zajęć po powro­cie do domu, czy też następ­nego dnia, później łatwiej jest przyswoić potrzebny materiał. Najtrudniej jest z przedmiotami ścisłymi np. matematyką I tutaj staram się najpierw zrozumieć zadanie a następnie przez kilka dni rozwiązuję mnóstwo przykładów aby je utrwalić. Przed egzaminem wystarczy tylko materiał  powtórzyć i bez stresu zdać na 5!

Systematyczność naprawdę opłaca się: poświęcamy zdecydowanie mniej czasu na różne czynności, jeśli robimy pewne rzeczy systematycznie. 

                                                                      AR